Detta ska vi jobba på

Jag vet inte om jag är för orolig och fjantig av mig eller vad det kan vara, men jag blir så orolig när Holger leker med större hundar. Han är så liten och flyger runt som en vante när han leker med tex min systers båda hundar som är av raserna Schäfer och Australian Shepherd, ganska stora hundar alltså. De är lika intensiva tillbaka och båda jagar Holger och han försöker springa så gott han kan, han gör kullerbyttor och voltar runt. Jag har ett par ggr hört talas om andra dvärghundar som brutit ben och t.o.m nacken när de lekt för intensivt med stora hundar så jag blir ju skit nojig:( 

Inte så lätt är det heller att försöka gå in och visa hur de ska betè sig, hur gör det på bästa sätt liksom?

Säkert många som tycker att jag är hönsig och oroar mig i onödan men det gör så ont när jag ser hur intensivt det blir för honom… 

Vissa stora hundar går det jätte bra med, men det är för att de inte är lika intesiva och busiga. På det sättet lär sig Holger hur han ska betè sig, men hundar som låter honom hålla på och är likadana tillbaka blir det jobbigare med. Syrran träffar vi ju också ganska ofta och det skulle vara så skönt om man bara kunde låta de vara ihop allesammans…hjälp..?

En annan sak vi också ska  jobba extra på är möte med andra människor och hundar ute på promenader, det är så synd när man har en söt hund som alla vill hälsa på, så på de dagliga promenaderna i byn blir det tyvärr så att alla vill hälsa på honom och vi går miste om att han bara ska kunna gå förbi dem,  kanske ska börja använda munkorg på honom så kanske inte folk vill hälsa? Eller så får vi ta hjälp av några frivilliga som kan agera figuranter helt enkelt;)

Nog om detta, nu fortsätter vi nedräkningen mot semestern.

Kommentera

