Så hjälper du din hund i värmen!

Mina katter riktigt njuter när temometern visar 25 grader, men nu när jag är hundägare ser jag att hunden inte njuter lika mycket som dem. Detta fick mig att fundera vad jag kan göra så också han klarar dessa varma dagar vi haft!

Eftersom hundar inte har svettkörtlar som vi människor har så kan de inte göra sig av med sin överskottsvärme på annat sätt än att ”hässja” alltså avge värmen från tungan, men också tassarna svalkar kroppen till viss del.

Sammanställde lite tips som jag tänkte dela med mig av.

1. Först och främst, VATTEN, VATTEN OCH ÅTER VATTEN! Hunden ska givetvis ha obegränsad tillgång till dricksvatten!

2. Kyl en handduk i kallt vatten och låt hunden ligga på den, alt lägg den över hunden.

3. Gör hundglass! Plastmugg, hundgodis blandat med liten blötmat, vatten och in i frysen, smask och svalkande för liten vovve!

4. Färskfodret ger man kylskåpskallt, eller otinat.

5. Har du en trädgårdsslang och hund som gillar vatten så svalka den flera ggr om dagen, eller låt en vattenspridare stå på.

6. Åk och bada i sjön!

7. Uppblåsbar barnpool som hunden kan svalka sig i.

8. Frys märgben och servera.

9. Doppa en liten handduk i tex buljong och frys in, låt vovven gnaga på den.

10. Duscha hunden i svalt vatten och låt den självtorka ute.

11.Gör en koja åt hunden med tex stolar, som du sedan täcker med kalla, våta handdukar, låt också hunden ligga på en. Då blir det för en stund en sval plats.

12. Låt hunden få komma ner i källaren om du har en, en stund då och då. Eller om ni har en svalt garage.

13. Kontrollera kroppstemperaturen. Normal temp för hund är omkring 38-39 grader. Ta tempen på din hund så vet du vad som är normalt för just den.

14. Kyl tassarna med kallt vatten.

15. Ställ en bordsfläkt på golvet så lägger sig hunden där om den vill

Men jag kan inte nog poängtera hur viktigt vatten är!! Ställ fram flera skålar runt om i huset och ute, hundar tenderar att dricka när de ändå går förbi en skål med vatten.

Jag vill också varna för att ge maten otinad eller glassen jag tipsade om ovan, vissa raser har väldigt känsliga magar och har lätt för magomvridning, i dessa fall är detta inte att rekommendera! Om hunden äter tex glassen för snabbt så bör ni avstå från att ge mer, för mycket kallt (iskallt) i magen för snabbt kan om inte annat framkalla magomvridning. Slicka är lagomt.

Låt inte heller hunden sitta i en varm bil under sommarhalvåret, är det 20 grader i skuggan är bilen en ren dödsfälla, även om den står i skuggan!

Trevlig sommar!

En blöt, kall handduk är svalkande för liten Holger!

Kommentera

