Holger 7 månader

Tiden går så snabbt, Holger är nu 7 månader gammal och har nog börjat komma in i tonåren. Ett par gånger har han lyft på benet när han kissat, jag och Anders har då varit så stolta likt ett par föräldrar som skryter om deras barn som använt pottan för första gången! Det är sant, man blir sån!:) Jag har på känn att vi kommer klara puberteten och unghundstiden galant, han är så duktig och följsam och viljan att vara till lags saknar han inte direkt!

Hälften av valpkursen är nu avklarad och vi har redan anmält oss till en grundkurs i lydnad som börjar redan nästa vecka. Det ska bli riktigt roligt!

Vi har börjat med små trick också, nu kan han ”snurra runt” och vi jobbar på att få en snygg backning. Därefter ska vi lära oss buga! Jag och syrran ska ge varandra en läxa med jämna mellanrum, hon gav mig uppgiften att lära Holger buga och jag tyckte att syrran ska lära Vera att rulla runt.

Annars på dagarna åker Holger som vanligt med Anders i traktorn och på kvällarna är det bus, promenader och träning med mig som gäller. Men vi hinner med några lugna kvällar också! Har hunnit med några fler turer till staden också.

Koppelträningen går bra om vi promenerar utan störningar, men med störningar och på okönda platser får vi KÄMPA för att gå fint i kopplet.

Hanteringsövningarna har verkligen gett resultat, nu kan vi klippa klor och klippa håret under tassarna utan problem, han sitter/ligger så vackert så! Utan problem duschar jag honom också, han står still så fint och viftar på svansen:)

 

 

Kommentera

