Fästinghalsband- nervgift.

Efter att Holger fått en fästing beslutade jag mig för att införskaffa en fästinghalsband, köpte Scalibor på Apoteket. När jag läser bipacksedeln blir jag lite orolig, det står att hunden ej får bada med halsbandet då det skadar fiskar och annat vattenlevande, inte heller får barn krama en hund med fästinghalsband, inte så bra heller då om man klappar hunden och sedan stoppar fingrarna i munnen eller är upp i ansiktet… Lite orolig blir man då- vad är det egentligen för gift man då utsätter hunden för?

Tydligen är det så att halsbandet innehåller nervgift som dödar en fästing som biter sig fast. Ska jag då utsätta min hund för nervgift??

Läser lite på nätet och jösses vad trådar jag hittar på olika forum om detta ”gift”. Att det ens är tillåtet förstår jag inte, hur många hundar läser jag inte om som fått biverkningar som förlamning, avdomning i benen, brännmärken i huden där halsbandet suttit, allergier och annat hemskt?

I södra Sverige har de ju mycket problem med fästingsjukdomar såsom borrelia och då väljer man kanske mellan pest och kolera i detta fall, men här uppe i norr skulle jag aldrig utsätta min hund för halsbandet och dess eventuella biverkningar/gift.

Det finns andra alternativ också, som är giftfria. Jag har läst att fästingar verkar sky blod som innehåller mycket b- vitamin och då finns ett sådant tillskott på Granngården bl.a som heter Shy Feeder, just detta är för hästar men är lite billigare och det har exakt samma innehåll som den till hundar. Jag har läst flera som ger hundarna detta och det verkar fungera väldigt bra mot fästingarna. Det går att överdosera lite då kroppen ändå kissar ut b-vitamin som inte används. Ungefär 3ml om dagen per 10kg är lagom att ge.

Men du avgör såklart själv om du vill använda fästinghalsbanden eller ej, detta är bara ett varningens ord! Jag vet iaf att jag inte kommer utsätta Holger för detta, vi kommer istället att testa Shy Feeder och köpa en fästingplockare just in case, sen hoppas vi på en fästing-fri sommar:)

Kommentera

