Holger 23 veckor

Nu börjar äntligen våren närma sig och snön försvinner mer och mer. Två valpträffar har vi avverkat och det är jättre roligt! Holger är så duktig och jag och Frida har fått så mycket beröm av instruktören för att Holger och Vera är så duktiga och vi har så fin kontakt med dem:)

Vi tränar mycket kontakt och följsamhet, vilket Holger redan är väldigt duktig på och det blir bara fina störningar för oss att träna i under valpträffarna. Gissa om hundarna är slutkörda när vi åker hemåt igen, de sover oavbrutet hela resan hem!

Nu när skogarna börjar bli snöfria har vi börjat gå skogspromenader för att träna upp muskler, smidighet, följsamhet och passivitet. Holger följer varje steg och stannar bredvid mig om jag stannar till, han tittar upp mot mig hela tiden för att tyda mig, det är precis som om han försöker läsa mina tankar- och det kan han, för jag behöver egentligen bara tänka ”hitåt går vi” så har han redan vänt riktning. Jädrar vilket sammarbete vi har:)

Men jag låter honom ta en del beslut själv också, jag vill inte att han ska få dåligt själförtroende, vi är ju ett team och båda ska hjälpas åt!

Vi går över stockar och stenar, hoppar över fällda träd och tränar muskler och kroppskontroll, vilket är väldigt viktigt!! Innan snön försvann tränade vi mycket liknande övningar på gården, gjorde små hinder av plankor, några trä pallar med godbitar ovanpå blir perfekt så han får tänka efter var han ska sätta tassarna

Nu är vår gård en enda stor lerpöl, vilket också innebär att det är små leriga Holger tassar i hela huset, vilket före det blir! Men såklart att det ska bli lite lortigt, det vittnar ju bara om allt skoj man haft;) Han är så duktig och stannar alltid på dörrmattan så vi får torka tassarna innan han får sitt varsågod att gå in.

Igår var vi och släkten ut på sjön med skotrarna och grillade och hade det trevligt, några gädd- saxar hade blivit utplacerade också och fem fulingar fick vi på dem. Holger fick som vanligt åka i en ryggsäck på mitt bröst under skoterturen.

Just nu ligger han i mitt knä helt utslagen efter en promenad i skogen och bus på gården. Blööööööt har han blivit

Många tänder har han tappat och många har också vuxit ut till rejäla bissar! Kindtänderna längst in är färdiga ser det ut som, likaså de minimala tänderna längst fram, de nedre hörntänderna är tappade och de börjar växa fram nya, de övre hörntänderna sitter dock kvar fortfarande. Det här är sån fakta som ingen kommer läsa och bara jag är jätte intresserad och extremt stolt över haha!

Han är nu snart 6 månader gammal. Nussen.

Kommentera

