Holger 12 veckor

Idag fyller lill-ponken 12 veckor och vi gjorde ett besök hos veterinären för återvaccination samt kontroll av hjärtat. Gissa vad?! Han är frisk! Blåsljudet var i princip borta, bara ett litet ljud kvar som veterinären var säker på skulle växa igen. Var Holger pigg så räckte det med att kontrollera hjärtat igen om ett år vid nästa vaccination. Mammas och pappas bebis är frisk!!

Nu ligger han i mitt knä och snusar så sött, blev nog trött efter besöket hos veterinären. Jag såg till att komma dit 20 minuter innan så vi hade tid att bara sitta och titta på alla djur och träna passivitet, han är så fantastiskt duktig och hade fokus på mig trots en Finnspets som skällde och en Jämthund som morrade tillbaka. Väl inne så tyckte Holger det var så roligt och han fick massa godis. Men sprutan var inte alls rolig, oj oj vad han skrek! Jag tror hela djursjukhuset hörde honom! Men så mycket godis och beröm han fick sen, det ska vara roligt att gå till veterinären:)

Holger är inte alls lika ”bitig” längre, nu kan man klappa mycket innan han börjar bita, det lönar sig bra att ignorera bitande och istället ge en leksak eller bara sluta klappa. En del valpar lyssnar säkert på Nej men Holger kan bara bli mer eggad av det, speciellt om han får tag i byxbenet och det är dragkamp på gång!

Det är så fantastiskt hur busig han är och hur mycket han gillar dragkamp, detta kommer jag definitivt underhålla. (Dock inte byxbenen) Det är så synd att så många inte vill leka och ha dragkamp med sin hund, jag säger att det är nyckeln till en framgångsrik och god kontakt- utan lek, hur rolig och intressant är man då som matte/husse? Hunden lär med all sannorliket hellre leka med en annan hund än dig och så skulle iaf inte jag vilja ha det:)

Nä, mycket lek och skojig och positiv inlärning ska det vara! Holger ska tycka att jag är roligast i hela världen.

Titta så stor grabben nu har blivit.

2 responses to “Holger 12 veckor

Kommentera

