Är så lycklig!

Nu är vi i full gång och planerar hundköpet! Det är inte klokt vad mycket jag hittar att förbereda och lista:) Jag är EXPERT på planering och att göra listor. Allt är snart planerat in i minsta detalj.

Det enda jag inte har klart ännu är min ledighet från jobbet, (den lilla avgörande detaljen) ska vara ledig de första fyra veckorna och sedan försöka att varannan vecka när Anders jobbar kväll så slutar jag 15.00 så vi bara kan bytas av och jag kommer hem när han åker på jobbet. Men jag ska få beskedet från jobbet senast i morgon, för på lördag eller söndag åker vi och förhoppningsvis tingar vår lilla ängel och då kan det som vara bra att veta om jag kan tinga honom eller ej:P

Har inte fått några bilder på grabben ännu och väntar ivrigt. Antar att jag får vänta med att se honom till helgen, ska fylla kameran med bilder då!

När valpen äntligen kommer till oss blir det först några lugna dagar i hemmet med lite aktiviteter och skoj. Man ska verkligen ta tillvara på valptiden, det är en sådan avgörande tid och man förbereder valpen på mycket och har chans att få den bekväm i de flesta situationer och får därmed en trygg hund. Den ska inte heller lämnas ensammen det gör att valpen blir otrygg även som vuxen.

När valpen gjort sig hemmastadd ska vi dra igång med:

– Träna små korta ensamhetsövningar

– Åka bil och träna på det

– Socialitetsträning; hälsa på hos folk, ta emot besökare, åka på stan och sitta på en parkbänk och bara titta och belöna och gå bland folk.

– Kontaktövningar!!!

– Låta honom stanna hos någon annan någon halvtimme sådär bara för att han ska vara van vid att vara hos hundvakt ibland och inte få panik över att jag eller anders inte finns i närheten.

– Träffa andra hundar, utvalda hundar såklart.

– Passivitetsövningar

– Gå förbi dagis med barn ute

– Burlekar

– Stå still på ett bord

– Lära sig hanteras, såsom kloklippning, trimning, borsta, kamma, öppna mun och kolla i öron och ögon, massera.

– Lätta nybörjarövningar med sök o spår

– Inkallning

– Andra övningar, sitt ligg osv osv

När valpen kommer till oss så ska vi först göra en liten hage av kompostgaller i köket så han kan bekanta sig med omgivningen sakta men säkert, när han känner sig lugnare efter några timmar så ska han få vara i hela köket. Ska verkligen försöka undvika att katterna påverkas så mycket som möjligt nu eftersom de nog kommer tycka att det blir rätt tufft hemma med en hund. Därför kommer valpen få ta det lugnt i introduktionen, katterna ska inte få begränsad yta.

När natten kommer så ska valpen få vara i en valphage av kompostgaller bredvid oss i sängen, jag kommer sova med kläderna på så det är lätt att skutta upp och kissa:)

Håll tummarna för mig nu!

Kommentera

