Valet 2010, Djurskyddsfrågor?

Eftersom jag verkligen brinner för Djurskyddsfrågorna, speciellt våra katter och deras bästa, har jag  ju länge förespråkat obligatorisk ID märkning av katter. Jag har t.o.m haft kontakt med självaste Jordbruksministerna Eskil Erlandsson ang detta, och han förstod precis vad jag menade när jag talade om obligatorisk ID märkning av katter:)

Nu ser jag till min förvåning och förskräckelse att Alliansen inte har några planer på att titta på problemet med hemlösa katter. Sossarna å andra sidan, de vill ev titta på en lag om obligatorisk ID märkning… Jag som annars gillar moderaterna.

Varför är Alliansen så fruktansvärt trångsynta? varför är inte detta viktigt? Alla hemlösa katter är ju ett väldigt stort problem i hela världen, bara i Sverige har vi ju över 100.000 hemlösa katter, varav hälften av alla dessa har en ägare men ingen ID märkning så det är väldigt svårt att hitta deras ägare. Med en obligatorisk ID märkning kan vi nog säkert halvera antalet och det får säkert mååååånga kattägare att tänka om två gånger innan de skaffar katt, för faktum är att väldigt många procent av vanliga människor, vanliga familjer,  inte kan tänka sig att lägga särskilt mycket pengar på en katt, katterna nekas ofta kastrering, vaccinering eller andra veterinärkostnader. Blir de sjuka så avlivas de hellre. Med en obligatorisk ID märkning så tänker nog MÅNGA kattköpare efter en gång innan de skaffar katten, alt att alla oseriösa som tar kullar hit o dit kanske slutar de när de plötsligt måste ID märka kattungarna innan de flyttar (om det ni blir en sån lag)

Här kan ni läsa om vad partierna tycker om djurskydd

Jag är iaf extremt besviken på Moderaterna och de andra partierna som inte bryr sig om våra djur. Jag har fått tänka om ett par gånger, om jag ska rösta blankt eller på Moderaterna, men jag håller mig nog trots detta till det kloka valet;)

Kommentera

