Att rädda alla katter till varje pris

Jag är av den åsikten att man som katthem måste prioritera vilka hemlösa katter man ska rädda.  Alla liv är lika mycket värda, men med en missär på 100.000 hemlösa katter måste man ställa sig frågan; vill jag rädda tre katter- eller rädda en katt, då väljer iaf jag att rädda tre katter. Varför jag ställer frågan är att denna prioritering ofta glöms bort ute bland katthemmen. Istället för att rädda tre katter som har en hyfsat bra chans att snabbt hitta ett hem, dvs en redan tam katt, så lägger man ner oerhört mycket energi och pengar på en skygg, förvildad kanske väldigt skadad katt, som i sin tur tar upp plats för flera andra katter.

Denna skygga katt kanske får vara på katthemmet i många år, och under dessa år hade kanske tio katter kunnat räddas. Det är lättare att sälja redan tama katter, det vet vi.

Jag menar inte att det katthemmen gör är värt många eloger,  eller att dom inte skulle vara duktiga nog, jag menar bar att det kan vara värt att tänka om, och inte bara se varje katt för sig utan tänka långsiktigt och vilken metod man kan tillämpa för att få så många katter som möjligt bort från gatorna , svälten, kölden, döden.

En förvildad katt som är skadad tycker jag att man ska ta bort, eller bara en skygg katt bör avlivas.Detta, till att börja med iaf. Så får vi se hur det blir när antalet hemlösa katter minskas eller när vi kan lära oss att ta hand om våra katter bättre.

Kommentera

