Hemma igen, men möts av orden ”Leyla är sjuk”

Ja, vi är hemma igen. Äntligen:) Resan var otroligt dryg och jag lyckades inte få en enda blund på hela flygresan, stolarna var trånga och det var mycket folk, och varmt.

När vi kom fram till Frankfurt hade vi sex timmar tills flyget mot Arlanda gick, vi provade att sova lite på en bänk men det var svårt, så vi gick mest runt och fikade lite och kom fram till att tyska är ett hemskt språk.

När vi sedan väl satt på planet gick allt snabbt, 1 timme och 45 minuter senare var vi i Stockholm och 45 minuter senare var vi på planet till Frösön. Resan var guppig och jag tyckte det var lika bra att skriva testamentet, vilket jag gjorde;) Anders undrade med ett leende på läpparna om jag ens hade något att testamentera haha.

När vi landar på Frösön och mamma o Håkan möter oss frågar jag hur det är med mina älskade katter…och det blir alldeldes tyst, mamma säger: Jaaa, angånde det…

Det visar sig att Leyla fått inflammation i båda analsäckarna och varit på djurskjukhuset och blivit opererad vid två tillfällen. Jag blir helt chockad och först och vill bara skrika ut: VARFÖR HAR NI INTE BERÄTTAT NÅGOT? Men känner i samma ögonblick att jag då aldrig fått min efterlängtade semester med den vetskapen. Det är inget farligt, detta är ganska vanligt, då speciellt hos hundar men även hos katter. De har två analsäckar strax under analöppningen som de tömmer varje gång de bajsar, men i vissa fall blir det något fel och det blir igenstoppat och kan då lätt också bli en inflammation. Tillslut hade en säck spruckit…i mammas soffa…

Mamma ringde veterinären och fick komma in tidigt nästa morgon. De sövde henne och tömde ena säcken och mamma hämtade henne lite senare. Senare på dagen sprack den andra analsäcken och mamma fick åka in igen.

När jag fick träffa Leyla igår kväll var hon väldigt tussig- och uttorkad. Så det första jag gjorde när jag kom hem igår natt var att få i henne vätska och jag hjälpte henne att tvätta sig med en varm fuktig handduk, och det syndes att hon blev piggare.

Idag har hon legat hela dagen vilket gjorde mig orolig. Hon gick endast upp för att äta och kissa och sedan direkt lägga sig igen. Hon är sig inte alls lik.  Jag ringde veterinären och hon tyckte att vi kunde vänta tills i morgon men om hon på något vis blev sämre skulle vi komma in direkt. På Leylas ena sida om analen är hon helt uppsvälld så jag hade ändå tänkt åka in i morgon, så vi avvaktar.

En stund efter att jag pratat med veterinären kliver Leyla upp och går en sväng i huset och kommer sedan och sätter sig i mitt klä, precis som att hon minsann skulle visa att hon inte är så sjuk att hon måste in till veterinären igen;)

Vi får se hur det går i morgon då, troligtvis tömmer de henne. Huvva lilla gumman ligger här med tratt och ser så olycklig ut. Typiskt att det skulle bli såhär just när vi är borta. Som tur är har jag världens bästa mamma som gav Leyla den bästa vården och tog henne direkt till veterinären när hon märkte att något inte stod rätt till! Tack mamma!! ❤

Som ni läst har vi haft det kanon i Florida, mycket att se och vi hade bara en lugn stund de sista två dagarna, då hade vi också möjlighet att få lite sol på oss, och badade för första gången:D

Tänkte jag skulle visa lite bilder och berätta lite om allt vi sett sen!

Uppdaterat 22.22

Leylas ena analsäck sprack för en stund sen och det har droppat klet på soffan och golvet, jag har skurat och försökt tvätta henne så gott det gick. Jag vet inte vad jag ska göra, akutveterinären går inte att nå längre då det är för sent, men hon går ju på antibiotika och inflammationshämmande och det läcker inte längre, så vi borde klara oss tills i morgon bitti då jag blåser in till veterinären. Stackars älsklingen min, ska ge henne lite smärtstillande som veterinären skrivit ut.

2 responses to “Hemma igen, men möts av orden ”Leyla är sjuk”

Kommentera

