Varför 100.000 hemlösa katter i Sverige?

För 10 år sedan hade jag min första katt. Kurre. Han var för många en ”helt vanlig” bruntabby bondkatt. Han kom och gick som han ville, levde livet på landet helt enkelt, långt ifrån vägen och mycket skog att vandra och jaga möss i.

Min kompis familj hade också katt, två stycken. Eftersom de bodde lite olägligt valde de att ha sina katter som innekatter. Begreppet Innekatt var för mig helt nytt. Kunde verkligen katter leva ett lyckligt liv inomhus?

Jag började inse att innekatter faktiskt verkar må rätt bra och såg ut att må så gott. Jag menar, de fick ju också komma ut lite då och då fast under kontrollerade former och jag började göra jämförelser mellan katt och hund och ju mer jag blev insatt i arterna, desto mer insåg jag att det inte skiljer så jätte mycket i deras levnadsaspekter.

En dag (Jag glömmer aldrig detta) när jag sov över hos min kusin ringer min pappa till mig och berättar att Kurre, Vår Kurre, har blivit överkörd av en bil och finns inte mer.

Jag trodde inte att det var sant. Det fick inte vara sant. Vår älskade Kurre finns inte mer. Han led inget, tröstar pappa. Men hur vet vi det? Kanske han hade legat där i flera timmar och plågats till döds? Och vi som bodde så långt ifrån vägen…

Kurre blev endast fem år, skulle fylla sex.

Efter detta bestämde jag mig för att aldrig någonsin skulle jag återigen känna sån skuld igen. Aldrig skulle vara vara till skuld för att en stackars katt går en för tidig död tillmötes. Hur kunde vi vara så dumma som inte hade honom som innekatt, som min kompis familja hade. Deras katter levde fortfarande- och gör än idag!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Varför har vi egentligen över hundra tusen hemlösa katter i Sverige? Varför är katthemmen överfulla? Kan det rent av vara så att Du är delaktig till att tusentals katter går en hemsk död tillmötes i vinter?

Jag hade tänkt försöka reda ut detta, en gång för alla. Hoppas Ni tar Er tid att läsa:)

Om du får spekulera i varför det finns så många hemlösa katter i Sverige- vad är din åsikt? Får jag gissa? Jag tror att ditt svar på frågan är att det är väldigt många som skaffar en så kallad ”sommarkatt” eller tröttnar på sin kattunge. Dessa jävla idioter som inte borde få ha djur som bidrar till att så många katter inte har ett hem. Det är så långt ifrån mig man kan komma, säger du samtidigt som du skakar på huvudet med en besvärande min. Har jag rätt?

Men faktum är att det bara är en liten (om knaptt någon) anledning till antalet hemlösa katter i Sverige. Det primära ordet i detta sammanhang är utekatterna

Många vet hur mycket jag är emot utekatter och frågar såklart med stora ögon- varför? Varför tycker hon att en katt ska vara instängd? Varför ska de inte få göra vad deras natur säger? Det är ju djurplågeri att ha katten inne?

Men faktum är att katter kan leva ett lika lyckligt liv inomhus. Mina katter får utlopp för sina instinkter och de får komma ut om de vill- men under kontrollerade former. Jag tar hand om dem och behandlar dem som katter, de är mitt allt. Och de är lyckliga innekatter som lever ett tryggt och förhoppningsvis långt liv.~Jag som ägare ansvarar för att mina katter är trygga och inte stör andra människor.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

I Sverige- och stora delar av hela världen är hemlösa katter som sagt ett stort problem, ett sanitärt problem. Hur många hemlösa katter vi har i Sverige är bara en uppskattning, troligvis är det många fler än så. På vintern minskar antalet och ökar såklart under vår och sommar. På vintern dör många katter av svält och kyla och på våren förökar de sig.

Eftersom katten inte är skapad för vårt nordiska klimat- klarar de inte våra svenska vintrar utan skydd och värme. Inte heller finns tillräckligt med mat för dem att klara sig. Vår tamkatt är helt enkelt inte gjord för vårt klimat och är helt domesticerad och ska egentligen inte finnas i vår natur och är då INTE med i vår fauna.

Det är vi som tagit in tamkatten i våra liv, därmed är vi helt ansvariga för dess liv och välmående. Precis på samma sätt som hunden. Vi har fullt ansvar för att hunden inte smiter, gör sig illa eller besvärar människor som inte tycker om hundar eller har valt att ha hund. På samma vis är vi ansvariga för katten, det är vårt ansvar att den inte stör grannar, inte kissar i rabatter och sandlådor, smiter in hos andra o.s.v

Jag har full förståelse för dem som bråkar på grannar som har sina katter lösa ute. Jag älskar verkligen katter över allt annat, men jävlar vad less jag är på grannens hankatt som kissar ner ALLT jag hänger ut. På två röda är han och kissar på mattor eller täcken som jag hängt ut på vädring. Det är hopplöst. Till skillnad mot andra så är det inte katten jag är förbannad på- utan dess ägare som inte tycker sig ha mer ansvar för katten än så.

Vi gör såhär, här har jag kopierat en text som någon skrivit på ett forum:

Citat: ”Det är grymt att ha katten inne, en katt måste få gå och komma som den vill. Att gå med en katt i koppel är grymt och synd om katten. Katten vill kunna springa runt i skogarna och jaga för tusan! Sen om den går på grannarnas tomt och kissar är väl grannarnas problem, dom får väl sätta upp staket runt huset då om dom inte vill ha katter där. Kan ni inte föreställa er hur hemskt det måste vara för katten att sitta fast i ett koppel och inte kunna springa lös?? ” Slut Citat.

Då ska vi göra om den här texten en aning, jag byter helt enkelt ut ordet Katt mot Hund

”Det är grymt att ha Hunden inne, en Hund måste få gå och komma som den vill. Att gå med en Hund i koppel är grymt och synd om Hunden. Hunden vill kunna springa runt i skogarna och jaga för tusan! Sen om den går på grannarnas tomt och kissar är väl grannarnas problem, dom får väl sätta upp staket runt huset då om dom inte vill ha Hunden där. Kan ni inte föreställa er hur hemskt det måste vara för Hunden att sitta fast i ett koppel och inte kunna springa lös?? ”

Förstår Ni paralellen? Hundar och katter skiljer inte så mycket från varandra i de aspekterna. En katt har inte mer behov av att vara ”fri” än vad en hund har. Vi aktiverar våra hundar, ser till att de lever tryggt samtidigt som vi motionerar och ger dem det de behöver för att må bra- detta under kontrollerade former. Varför? Jo, för att vi bryr oss om våra hundar och känner ett ansvar för dem. Varför kan vi inte behandla katten på samma vis? varför är de så mycket mindre värda? Varför är det så konstigt och varför reagerar folk så mycket på när jag förklarar hur mycket mina katter är värda för mig? Varför tycker folk att jag är konstig som har mina katter ute under kontrollerade former?

När man jobbar mycket med hemlösa katter och är rätt kunnig inom området katt- vet man att en katt inte har ett sämre liv inomhus. Är man ovetande och inte varit med om annat är det inte så konstigt att man inte förstår. Men det jag inte förstår är varför så många är så slutna att lyssna och lära just när det kommer till ämnet, man är så säker på att det är djurplågeri rent av att ha katten som innekatt. Anser man att det är så rent av- då vet man så lite att man inte ens bör yttra sig enl min mening. Om fler kunde vara öppna för detta ämne kunde vi tillslut få ett stopp på eländet hemlösa katter.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Katter förökar sig, det vet alla. En fertil katthona som är utekatt kan föda upp till 120 kattungar under sin livstid, som i sin tur ger liv åt 120 kattungar som i sin tur… ja Ni förstår. En honkatt som är fertil och får gå ute- föder ofta kullar ute som ägarna inte ens märker av. Katten är precis som vanligt, sover inne vissa nätter och verkar inte förändrad. Men hon föder upp kattungar ute som inte får någon mänsklig kontakt och blir förvildade. När vintern kommer går de ofta en grym död tillmötes eller hamnar på ett katthem.

Det är inte heller ovanligt att katten försvinner av oförklarliga anledningar, många gånger för att aldrig mer komma tillbaka. De lever ett hårt liv utomhus eller blir påkörda. De förökar sig och antalet hemlösa katter ökar i snabb takt.

Över hälften av alla katter som kommer till katthem- har en ägare, men har försvunnit eller gått vilse. Ibland hittar man ägaren, oftast inte. Varför förstår inte folk att det inte är OK att ha sina katter på fri tass ute? Vad är det som inte klickar? ”Det har alltid varit så” Ja, hundar har också varit på fri tass en gång i tiden, samma med hästarna och korna, men eftersom samhället ser en aningen annorlunda ut nu så är man klok nog att ha koppel på sin hund eller stängser kring sin häst om det inte är säkert att ha den lös.

Som sagt, anledningen till alla hemlösa katter beror i första hand på att man har sin katt som utekatt, okastrerade och omärkta. De försvinner, förökar sig och blir bara fler och fler. Största anlednigen är alltså inte p.g.a ”sommarkatter”.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Huskatten eller den såkallade ”bondkatten” har en otroligt låg status i samhället. De är inte värda mer än en krona för många, kull efter kull föds och ägarna lägger inte ner någon som helst omsorg i att föda upp kattungarna. Kattungarna får dåligt foder, ingen vaccination, ID märkning, eller undersökning innan de flyttar. ”De vill bara ha en kull” eller ” Jag vill så gärna ha en kull efter den här underbara katten”.

Men en uppfödning fungerar inte riktigt så, det krävs mycket mer än så! Sådan uppfödning kallas för BYB (Back Yard Breeding) och i alla kattklubbar är det förbjudet att avla på en huskatt.

För varje huskatt som föds tas en plats upp för en annan hemlös katt. Så istället för att stödja huskattsuppfödning genom att köpa en huskatt, ta hand om en hemlös katt istället eller köp en raskatt. I motargument till detta hörs ofta: ”Men då ska man sluta köpa raskatter också då!”

Men det handlar om äpplen och päron. Jag köper inte päron om jag vill ha äpplen.

Dessutom, ca 98% av alla hemlösa katter är just huskatter. Vi lägger ner mer pengar i uppfödningarna av raskatter samt tar betalt därefter och på så vis har vi betydligt mindre hemlösa raskatter därför att de som vill betala för en katt också oftast tar hand om den på ett riktigt sätt och ahr funderat igenom kattköpet. Katter som ges bort eller säljs för en symbolisk summa behandlas ofta därefter också.

Så om vi skulle sluta stödja alla oseriösa kattuppfödare då skulle vi tillslut titta på ett Sverige utan hundratusentals hemlösa katter och vi kunde ägna oss åt seriöst uppfödda huskatter istället.

Om du trots detta väljer att ha din katt som utekatt. Då ber jag på mina bara knäskålar att för Din och Sveriges alla katters skull- Kastrera, ID märk, Vaccinera och Försäkra din katt först! Det är den värd!

3 responses to “Varför 100.000 hemlösa katter i Sverige?

  • Varför 100.000 hemlösa katter i Sverige? « Livet med mina passioner

    […] vara väldigt populär att läsa, så jag länkar till detta inlägg igen för Er att läsa. Klicka HÄR för att komma till inlägget jag skrev […]

  • Anna

    Om man väljer att både kastrera och öronmärka sina katter ser jag absolut inget problem med att ha dom som utekatter! Jag tror personligen att katter mår mycket bättre om dom får leva ute i sin normala miljö, där dom kan jaga, springa och leva sitt egna liv. Jag har två utekatter men även 1 innekatt eftersom hon är döv och jag blir lika ledsen varje gång när hon sitter i fönstret och ser alla andra katter som leker ute och rullar runt igräset. Vi går också ut med henne i koppel då och då så att hon med ska kunna vara ute och leka med hennes kompisar. Och varje gång vi måste ta in henne igen jammar hon i flera timmar och vill bara ut igen. Jag vet många som har innekatter och som har testat att ta med dom ut, och det brukar sluta på samma sätt. Dom VILL ut! Katter är ju väldigt egna djur och vill bestämma över sig självt. Varför hindra dom? Sålänge man ser till att dom inte kan föröka sig, och man öronmärker dom, och bäst av allt bo långt ifrån en väg. Ja då ser jag absolut ingen anledning till att inte ha dom ute.

  • emilies1

    Tack för ditt svar!

    För mig är det inte stor skillnad på tex hundar och katter, min hund skulle jag knappast låta springa hur som helst bara för att ”han vill bestämma över sig själv”. Hur skulle det se ut? På så vis är en hund inte annorlunda- Vi har totalt ansvar för våra husdjur och dess välmående och om vi riskerar deras liv så är det absolut värt att tänka om! Dessutom ansvarar vi för att de håller sig på den egna tomten och inte traskar över till grannar som faktiskt inte valt att ha katt.

    Jag tex, jag har valt att ha mina två katter- men jag har då rakt inte valt att ha grannens hankatt som skvätter ner allt jag hänger ut på vädring! Det gör mig irriterad och tvivlar starkt på hur mycket ägaren bryr sig om sin katt.

    En katt har förstånd som ett tre årigt barn och vi skulle knappas låta vår 3 åring traska själv på dagis bara för att han/hon minsann ville gå själv idag.

    Som ägare till ett husdjur har du många ansvar och där är mental stimulans inräknat. Kan du inte tillgodose kattens naturliga behov utan att låta den själv springa fritt och dö långt i förtid- ja då bör man som ägare tänka om och kanske köpa ett marsvin istället. För där är det samma- ett marsvin skulle man minsann inte låta springa fritt!

    Djurskyddet har gjort en uppskattning om en katts livslängd och det har visat sig att en utekatt har en medellivslängd på 3 år och en innekatt har 10 år.

    Jag har sett många undersökningar som i de flesta fall SLU har gjort där det mesta visar att ägare som har sina katter som innekatter också i de flesta fall i större utsträckning ger katterna den vård de behöver, i de flesta fall är det också innekatterna som får vaccin och regelbundna veterinärundersökningar. De är också de flesta katterna som har en försäkring. I flertalet fall är det också dessa ägare som mentalt ser till att stimulera katterna med olika aktiviteter, gömmor, promenader ute osv. Sen finns det såklart alltid undantag.

    Men jag tycker helt klart att ägare som väljer att ha katterna som innekatter verkar bry sig mer om katterna.

    Jag respekterar helt klart din åsikt även om jag inte alls tycker att dina motiveringar är hållbara. Men jag respekterar dem och jag tycker att det är viktigt att vi håller den här diskussionen!:)

    Ha det gott!

Kommentera

